Hello from Sri Lanka!

Hoi lieve lezers!
Hierbij mijn eerste blogje, ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Ik ben inmiddels ongeveer een week in Sri Lanka en moet nog steeds erg wennen. Op 21 oktober kwam ik aan op Colombo airport. Mijn vlucht was opzich goed gegaan, inclusief overstap op Dubai. Ik heb daar zelfs nog een tijdje zitten kletsen met een man uit Zuid-Afrika, dat was wel grappig. Maar toen ik aankwam op Colombo was ik erg uitgeput, gelukkig stond Printer (de man die het vrijwilligerswerk coördineert) me op te wachten. Eerst moesten we geld pinnen en een nieuwe simkaart voor mij kopen. Dit zou niet ingewikkeld moeten zijn maar natuurlijk kon het niet zonder problemen verlopen ;). Het geld pinnen kostte erg veel tijd omdat ik niet veel geld in 1 keer kon opnemen dus telkens moest switchen tussen mijn pinpas en creditcard, en ook niet alle pinautomaten accepteren een Nederlandse pinpas. Vervolgens blokkeerde mijn telefoon de nieuwe simkaart, blijkbaar een veiligheidsmaatregel vanuit Nederland wat de kpn even was vergeten te vertellen. Nu had ik dus een nutteloze telefoon. Nou moet je in het algemeen al niet tegen een tiener zeggen dat hun telefoon niks meer doet, maar al helemaal niet tegen een tiener die net in d'r eentje in een wereldvreemd land is aangekomen. Dit maakte me dus even wat overstuur, maar gelukkig mocht ik met Printers telefoon naar huis bellen.
Hierna bracht Printer me naar een hotelletje in de buurt om de eerste nacht te blijven voordat we door zouden reizen naar het gastgezin. Dit hotel was gelukkig best mooi en de mensen waren er aardig en spraken goed engels. De volgende dag kwam Printer me ophalen (in een tuktuk!) en gingen we naar het busstation van Colombo. 1 woord: chaos. Overal liepen mensen, reden auto's en bussen en schreeuwden straatverkopers door elkaar, en boven alles uit het continue getoeter. Ik was erg blij dat ik daar niet in m'n eentje liep haha. We namen de bus naar Galle, wat een reis was van 4 uur, en namen daarna nog een bus naar het dorpje waar het gastgezin woont (Baddegama). Toen we daar aankwamen was ik doodop en zat ik compleet onder het stof en zweet. Dus na een kopje thee was het eerst tijd voor een douche (alleen koud water, maar met die hitte hier is dat niet erg) en een dutje. Het huis is simpel maar redelijk goed in vergelijking met sommige andere huizen in het dorp, wat letterlijk bouwvallen zijn. Het gastgezin bestaat uit een gastmoeder, gastvader, hun dochter en haar man en 3 kleinkinderen. De gastmoeder en gastvader hadden ook nog een zoon maar die is tijdens de burgeroorlog van een aantal jaar geleden verdwenen, en nooit teruggevonden. Dat soort verhalen hoor je hier wel meer, de burgeroorlog is toch nog best kort geleden en heeft duidelijke littekens achtergelaten.
De gastmoeder en haar dochter zijn lid van een vrouwengroep die zich bezig houdt met allerlei problemen, op dit moment de grote hoeveelheid plastic afval en de vervuiling dat dit met zich meebrengt. Ik ben meegeweest naar een bijeenkomst, erg leuk maar wel allemaal in het Singalees helaas hahah. Je ziet wel gelijk dat de werkmentaliteit hier heel anders is dan in Nederland. De mensen druppelen een voor een binnen en gaan eerst uitgebreid staan kletsen voor er iets gebeurt. Ik krijg hier een beetje de kriebels van, hoor in m'n hoofd al de stem van een docent met "hallo het is geen pauze!" of de stem van m'n baas met "ik betaal jullie niet om te hele dag te kletsen, dat doe je maar in je eigen tijd!". Maar het begrip burn-out zullen ze hier niet kennen, en het is waarschijnlijk ook wel verstandig om rustig aan te doen met die warmte.
Op woensdag was het een nationale feestdag want het was volle maan. Iedereen is dan vrij en aan het eind van de dag stond een bezoek aan de tempel gepland. Maar het is momenteel regenseizoen en aan het eind van de dag begon het te regenen, dus gingen we maar niet. Regen betekent hier dat het gewoon niet doorgaat, zouden de gymleraren op het OLZ nog wat van kunnen leren!
De dagen erna was tijd voor mij om rustig aan te komen en te wennen aan de omgeving, het eten, het warme weer en het gebrekkige engels wat hier wordt gesproken. Het is enerzijds wel grappig om met handen en voeten te communiceren met de mensen hier, en iedereen is gelukkig heel erg aardig, maar ik hoop wel om in m'n werk straks iemand tegen te komen die fatsoenlijk engels spreekt hahah.
Het geannuleerde bezoek aan de tempel van woensdag werd in het weekend dubbel en dwars ingehaald, want we gingen een "weekendje weg" met het gezin en wat andere gezinnen uit de buurt. Ik dacht, oh leuk stadjes en mooie natuur bekijken. Nou nee. We zijn 2 dagen lang van tempel naar tempel gestruind (ik kan geen Boeddhabeeld meer zien), waar ik ook nog eens een beetje problemen veroorzaakte omdat ik het weigerde ook op blote voeten te gaan lopen. Ik pas me graag aan hoor, maar de hele dag op de buiten vloer lopen waar straathonden leven en honderden anderen met hun blote voeten overheen struinen, dat ging me toch iets te ver. Van zaterdag op zondag nacht gingen we met z'n allen overnachten in een pieplein appartementje, opgepropt op elkaar. Ik sliep in een bed samen met moeder en huilend kind van 1, terwijl ik probeerde te slapen werd er om me heen volop in het Singalees gekletst en blijkbaar is het doodnormaal om telkens het mega velle grote licht aan te doen (en aan te laten) midden in de nacht. En als je dan eindelijk slaapt wordt je rond half 4 's nachts weer bruut wakker gemaakt want dat is een vrij normale opstaantijd hier. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat ik na dit alles niet erg in m'n hum was.
Aan het eind van de eerste week kan ik helaas nog geen "alles gaat goed" verkopen. Het aanpassen aan een andere cultuur is zwaarder dan ik had gedacht en dat niemand engels spreekt is voor mij best wel eenzaam. Hopelijk verbetert de situatie als ik ga lesgeven!

Foto's volgen later i.v.m slecht internet.

1. Inez:
    29 oktober 2018
    Goedemorgen lieverd, tof om je verslag te lezen! Ja, wel pittig dus, de kennismaking met chaos and disorder in een land, zo ver van onze overorganised country. Waar ongeveer alles anders is. Herinnering aan India; toch is er de kick. Want ja, er is veel meer dan luxe en grote welvaart in ons westeuropese. Lieve Machteld, ik wens je vooral kontakt en taaltoegang toe! (Ingmar en ik gaan zometeen voor de Meningokokkenafweer) tot snel.
  2. Lieneke Schotanus:
    Lieve Machteld,
    Wat heb je het goed beschreven. Ik weet nog dat ik lang geleden al in Indonesie was en volkomen gek werd van het gebrek aan privacy, het voortdurende lawaai en al die mensen om me heen. daar doet het me aan denken. het lijkt me ook lastig om niet te kunnen communiceren in het engels. Maar ik vind dat je je er goed doorheen slaat. het kan alleen maar beter worden! Liefs Lieneke
  3. Hetty:
    Ha Machteld,

Heel veel indrukken lees ik in je mooie verhaal. Het zal inderdaad niet meevallen in zo’n heel andere cultuur.
    Zeker als er ook geen of slecht Engels sprekende mensen om je heen zijn! Je doet het wel heel goed!
    Veel succes en ook sterkte in deze 1e periode!
    Liefs Hetty
  4. Fenna:
    29 oktober 2018
    Ondanks het wennen aan de cultuur, de levendige mensen en de vele boeddhabeelden, vind ik het stoer dat je doorgaat en weet je het grappig te beschrijven.

"A person without a sense of humor is like a wagon without springs. It's jolted by every pebble on the road." - Henry Ward Beecher

(Ik dacht we gooien der even een quote want die doen het altijd goed)

Very much goodluck en sterkte en hopelijk wen je snel!

Don't die

Xoxo
  5. Mieke van de Sande:
    29 oktober 2018
    Hoi Machteld, pittig hoor. Ik snap wel dat het niet meevalt! Sterkte en ik hoop dat je wat meer contact kunt maken de komende tijd! Groetjes, Ingrid en Mieke
  6. Jasmijn Pilaar:
    Hoi Machteld,
    Het lezen van je verhalen is erg leuk, ik leef me helemaal in je in! Klinkt erg heftig daar, maar ook heel erg gaaf. Natuurlijk is het wel erg wennen en ik denk dat je het super goed doet! Ik kijk al uit naar je volgende blog, ik hoop dat het dan al een stukje beter gaat ;) xx Jasmijn
  7. Diny:
    29 oktober 2018
    Lieve Machteld, dat klinkt als een sprong in het diepe! Gelukkig is er iemand die je ophaalt, een gezin waar je woont.... zo’n totaal andere cultuur zet je wel steeds op het verkeerde been! Dat is vermoeiend, maar ook bijzonder om mee te maken. Ik hoop dat je snel iemand treft die wat meer Engels kan, en dat je snel je draai vindt! Ik kijk uit naar je volgende blog, liefs Diny en William
  8. Inez:
    29 oktober 2018
    Lieve Machteld, je schrijft het heel goed, maar het voelt natuurlijk niet altijd fijn. Ik hoop dat je al deze ondersteunende reacties daar (ondanks slecht internet) wel kunt lezen, zodat je weet dat al die mensen op afstand toch om je heen staan, aan je denken en met je meeleven. Ik weet elk moment van de dag hoe laat het is bij jou! Love you, mama
  9. Michiel Noordanus:
    Hoi Machteld,
    Leuk om je eerste belevenissen te lezen!
    Ik weet uit eigen ervaring (al is het al wel even geleden...) nog hoe pittig het is om in zo'n land te 'landen' (vooral figuurlijk dan, letterlijk is het zo gepiept ;-). Dat heeft echt tijd nodig. Doe rustig aan en kijk vooral je ogen uit.
    Ik wens je heel veel plezier en succes!
  10. Suzanne:
    30 oktober 2018
    Heyy machie wat een supper leuke blog!! Heel leuk hoe je het allemaal vertelt! Het zal inderdaat wel wennen zijn maar het komt vast helemaal goed over een aantal weken
    Xxx
    Suzanne
  11. John:
    1 november 2018
    Hoi Machteld,
    Overweldigend allemaal! Je hebt opeens zo weinig controle over wat er gebeurt, en wanneer en hoe... En weinig slaap kan er echt in hakken. Hoop dat je goed kan bijslapen en goed kunt overleggen over wat je kunt verwachten en wat jij wil, ondanks het gebrekkige Engels om je heen. Ik denk dat Hannah en Abby je bericht ook graag zullen lezen. Dankjewel !
  12. Beth:
    1 november 2018
    Lieve Machteld we hebben je verhaal gelezen en iets van Ingmar gehoord, ik wens je sterkte en vooral goede nachtrust! Daarvan wordt alles beter. We denken aan je en hoop dat je positief kan blijven over de mensen en cultuur ook al is het erg wennen. Je bent niet alleen. ..